Programma
Studiereis docenten 2024
Naar Boston en New York in verkiezingstijd
Van 23 t/m 30 oktober bezocht de Atlantische Commissie met 16 enthousiaste docenten aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer de Amerikaanse steden Boston en New York. Tijdens de reis, die in het teken stond van (excellentie in) het Amerikaanse onderwijs, bezochten we o.a. vier middelbare scholen, Harvard University en tal van culturele en diplomatieke instellingen. Tijdens én buiten deze inspirerende bezoeken waren we bovendien getuige van de oplopende spanningen in aanloop naar de verkiezingen.
Op woensdag 23 oktober vertrokken we naar Boston, waar we op donderdagochtend begonnen met een bezoek aan Boston Collegiate Charter School (BCCS). Charter schools zijn in feite een mix tussen publieke en private scholen: ze worden grotendeels publiek gefinancierd, maar hun bestuur past meer in het private model. BCCS is hierin een succesverhaal. De leerlingenpopulatie is divers, onderwijsmethodes zijn vernieuwend, er is veel aandacht voor leerlingenwelzijn en het doorstroompercentage is erg hoog. De lessen die we bijwoonden en de gesprekken die we voerden met de schoolleiding bevestigden dit beeld. Na ons bezoek aan BCCS kregen we een rondleiding door the John F. Kennedy Presidential Library & Museum, waar menig tentoonstelling vanwege de verkiezingen van dit jaar erg actueel aanvoelde.
Vrijdagochtend bezochten we Boston Latin School, de oudste school van de Verenigde Staten. Deze toonaangevende publieke school is een slag groter dan BCCS en bereidt leerlingen met een intensief, inhoudelijk curriculum gericht voor op hun academische vervolgstappen. We woonden er tal van inspirerende lessen bij en kregen van leerlingen een tour door het historische gebouw. Na dit bezoek voerden we een boeiend lunchgesprek met Nederlandse academici van Boston University, Harvard University en Northeastern University (via DNA-US: Dutch Network of Academics in the US). Tenslotte liepen we op vrijdagmiddag de beroemde Freedom Trail: bij elke stop kreeg een andere deelnemer de kans om zijn/haar manier van lesgeven te etaleren met een korte presentatie over de stop in kwestie.
Zaterdag stond grotendeels in het teken van onze treinreis van Boston naar New York, maar niet voordat we een bezoek brachten aan Harvard University. Op de in herfstkleuren gehulde campus van Harvard spraken we met Katherine Merseth, voormalig Senior Lecturer en directeur van het Teacher Education Program. In dit uiterst inspirerende gesprek werd openhartig gesproken over de staat van het onderwijs in de VS, onderwijsuitdagingen in Nederland en het fundamentele belang van het docentenberoep. De consensus dat dit gesprek nog uren langer had mogen duren (ware het niet dat we meteen na onze eindtijd de statige gespreksruimte moesten verlaten), was dan ook geenszins overdreven. De trein voerde ons vervolgens in zo’n vier uur naar New York, waar de overweldigende aankomst in het hartje van Manhattan in groot contrast stond tot het overwegend rustige, idyllische landschap van de treinreis.
De vrij te besteden zondag in New York betekende voor iedere deelnemer iets anders, maar voor niemand een onderbreking van de verkiezingskoorts – Donald Trump, de inmiddels verkozen presidentskandidaat, hield die dag namelijk een rally in Madison Square Garden die de politieke polarisatie in de VS andermaal onderstreepte. Op maandag reisden we af naar the Bronx, waar we de prachtige, omvangrijke campus van Riverdale Country School bezochten. Deze private school is verre van goedkoop, maar biedt wel enorm hoogstaand onderwijs aan waarin docenten zeer leerlinggericht te werk gaan. ’s Middags spraken we uitgebreid met vertegenwoordigers van het Nederlandse consulaat-generaal in New York en de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging bij de Verenigde Naties (VN) over hun turbulente werk in de VS. In de avond sloten we af met een bezoek aan the Criminal Court of the City of New York (ook wel: Night Court), waar we een tour kregen door de rechtbank en het juridische systeem van de VS live in actie zagen.
Op dinsdag 29 oktober, de dag van onze terugvlucht, wachtten er nog twee programmaonderdelen. Eerst bezochten we KIPP NYC College Prep, een publieke (en vrijwel volledig Afro-Amerikaanse) middelbare school in the Bronx. Ook hier was het hoge niveau van het onderwijs, de participatie van de leerlingen en het enthousiasme van de staf weer een bron van inspiratie. We rondden onze reis af met een rondleiding door het indrukwekkende Hoofdkwartier van de Verenigde Naties, waar de deelnemers live een beeld konden vormen van een organisatie waar ze (in veel gevallen) al jaren over doceren.
Het was een zeer geslaagde en verrijkende studiereis die ons lessen leerde over o.a. het Amerikaanse onderwijs, Amerikaanse en internationale politiek en het Nederlandse onderwijs in breder perspectief. Graag bedanken we alle enthousiaste deelnemers en gastvrije hosts voor het mede mogelijk maken van deze unieke ervaring en voor de vele nieuwe ideeën en contacten die eruit zijn voortgevloeid.
Meer weten?
Neem contact met ons op
Het kantoor van de Atlantische Commissie helpt u graag met uw vragen.