Nederland
Defensie slachtoffer van Financiën

‘De kaalslag door de vorige kabinetten is nog amper te repareren’, schrijven Ko Colijn en Dick Zandzee in Vrij Nederland over het uitgeholde budget van Defensie en de rol van

 

Financiën. Om te voldoen aan de belofte aan de NAVO, 2 procent van het nationaal inkomen besteden aan Defensie, was een begroting van circa 15 miljard euro nodig (in 2024). Nu 1,5 miljard extra geeft een te lage groeicurve om dat doel te halen, en het is ook minder dan de benodigde 2 à 3 miljard om tegemoet te komen aan het Europese gemiddelde. De nieuwe minister van Defensie, Ank Bijleveld, moet nu een relatief lage begroting voor Defensie verdedigen die aan geen van de door de EU en NAVO gestelde eisen voldoet, terwijl ook het materieel van de Nederlandse krijgsmacht aan alle kanten rammelt. Bovendien trekt een ander ministerie aan de financiële teugels van Defensie en lijkt Bijleveld haar ministerschap te delen met Wopke Hoekstra, de nieuwe minister van Financiën.

 

Foto: Flickr/matism

 

Laatste update: 23-11-2017

Een spook uit het verleden

Nederlandse deelname aan de strijd tegen IS in Irak en Syrië werd geteisterd door een spook uit het verleden, namelijk de Irakoorlog, schrijft Caroline Schoofs voor de Militaire Spectator.

 

In 2010 presenteerde een commissie onder leiding van Willibrord Davids een rapport met de bevindingen van de Irakoorlog. Het rapport concludeerde dat Nederland de claim van de VS dat Irak kernwapens had, beter had moeten controleren en dat deelname aan dergelijke missies voortaan afhing van drie belangrijke voorwaarden: feitelijkheid, legaliteit en effectiviteit. Atlantische solidariteit alleen werd niet meer gezien als een rechtvaardige claim. De aangescherpte voorwaarden verklaren de huiverigheid van Nederland bij deelname aan de strijd tegen IS. Weliswaar voerde Nederland bombardementen uit in Irak, maar bij deelname aan de strijd in Syrië was voortdurende toetsing van de voorwaarden nodig. Zo verkreeg het rapport een tweede leven bij de strijd tegen IS.

 

Foto: Wikimedia Commons

 

Laatste update: 02-11-2017

Digitaal ‘poldermodel’: zegen of vloek?

Steeds vaker gebruiken beroepsgroepen sociale media voor protestacties. Daarmee lijkt het authentieke poldermodel aan zijn einde te komen, stelt Jaap Tielbeke in De Groene Amsterdammer.

 

Het protest van basisschoolleraren op 5 oktober 2017 in Den Haag was niet de verdienste van een vakbond of ngo, maar van één man met een internetverbinding. Jan van de Ven zette de actie op via Facebook met als resultaat: 720 miljoen euro extra om de eisen van leraren tegemoet te komen. Volgens hoogleraar transitiekunde, Jan Rotmans, bevestigen dit soort acties de theorie dat burgers steeds meer zelf de leiding nemen. Er schuilt ook een gevaar in deze digitalisering, constateert bestuurskundige Frans Hendriks aan de hand van een online petitie die het ‘falende rechtssysteem’ verantwoordelijk houdt voor de dood van Anne Faber. Volgens Hendriks werkt dit een ‘stemmingendemocratie’ in de hand waarin ratio het aflegt tegen emoties.

 

Foto: Pixabay

 

Laatste update: 30-10-2017

Geen ‘Halbe’ maatregelen

De kabinetsformatie is nog bezig, maar Halbe Zijlstra wordt (zeer waarschijnlijk) de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken. Wat kunnen we volgens Max van Weezel verwachten?

 

Voor Vrij Nederland vergelijkt hij de uitspraken van Halbe Zijlstra als fractievoorzitter van de VVD met de heersende mening binnen zijn nieuwe departement. Deze liggen vrij ver uit elkaar. Waar er in het verleden vanuit het ministerie altijd gehamerd werd op de verbetering van mensenrechten in de wereld, heeft de nieuwe minister andere gedachtes. Zijlstra pleitte voor meer eigen belang en minder geheven vingertje. Het is de vraag wie er als eerste een cultuuromslag zal maken: schikt het ministerie naar de visie van Zijlstra of wordt hij een evenbeeld van zijn voorgangers?

 

Foto: Flickr/Roel Wijnants

 

Laatste update: 23-10-2017

Regeerakkoord Rutte III: een beschouwing

Welke doelen stelt dit kabinet ten aanzien van migratie, defensie, veiligheid, Europese samenwerking en klimaat? Verschillende experts van Clingendael reflecteren op het regeerakkoord.

 

Er wordt gepleit voor meer samenwerking op Europees niveau op gebied van migratie, klimaat en de bestrijding van criminaliteit. Dit kabinet richt zich tevens op de Brexit. Zo moet afschaffing van dividendbelasting Nederland aantrekkelijker maken voor bedrijven die weg willen uit Groot-Brittannië, merkt expert Rem Korteweg op. Uitblinker is het klimaatbeleid dat volgens expert ‘Sustainability’, Louise van Schaik, de internationale reputatie van Nederland ‘ten goede komt’. Struikelpunten in het akkoord zijn migratie- en vluchtelingenbeleid en veiligheid en defensie. Het migratie- en vluchtelingenbeleid van dit kabinet biedt vooral ‘schijnzekerheid’, stelt expert Fransje Molenaar. Volgens veiligheidsexperts Margriet Drent en Dick Zandee komt dit regeerakkoord, met 1,5 miljard euro voor defensie, slechts ‘mondjesmaat’ tegemoet aan het plan om de krijgsmacht te versterken.

 

Foto: Flickr/Minister-president Rutte

 

Laatste update: 16-10-2017

Uitdaging voor nieuwe kabinet: Balticum

Voor het aankomende kabinet wachten belangrijke taken betreffende de verdediging van de Baltische staten en de gestationeerde Nederlandse militairen, schrijft Anne Bakker van

 

Clingendael. De Baltische staten hebben slechts een klein budget voor defensie, ongeveer 250 tot 500 miljoen euro, en bovendien maakt Rusland, door middel van ‘anti-acces capabilities’, het steeds lastiger voor NAVO-landen om landen als Litouwen te hulp te schieten. Bakker stelt dat Den Haag de situatie serieus neemt, maar dat dit niet blijkt uit de gemaakte beslissingen ten aanzien van de militaire bijdrage. “To bring political ambitions in line with military realities, difficult choices will have to be made by the new Dutch government that is currently being formed. The likely increase in the defence budget offers no escape from these choices”, aldus Bakker.

 

Foto: Flickr/Phoenix OOCL

 

Laatste update: 05-10-2017

Duitse inschikkelijkheid: risico voor Nederland

Duitsland heeft aan de Europese onderhandelingstafel de neiging om snel compromissen te sluiten. Adriaan Schout schrijft in Clingendael Magazine dat deze inschikkelijkheid een

 

risico vormt voor Nederland. Vele compromissen, zoals de toetreding tot de EU door landen die in feite niet aan de eisen voldeden, maar ook de huidige plannen om de Europese integratie en Eurozone te versterken dragen een Duitse stempel. Dergelijke compromissen dragen echter zware consequenties met zich mee en hebben geleid tot veel kritiek op de EU. Aan Rutte daarom de taak om namens Nederland Merkel te wijzen op de risico’s die verbonden zijn aan Europese compromissen. Immers waar Duitsland gaat, volgt Nederland en zal ook Nederland de consequenties van het EU-beleid van zijn machtige buurman moeten ondergaan.

 

Foto: Flickr/Minister-president Rutte

 

Laatste update: 25-09-2017

partners
(c) 2006 - 2017, Atlantische Commissie | Realisatie: Kant en Klare Site.